Groep 4

Leuk dat je komt kijken op de pagina van groep 4. Op maandag t/m donderdag staat meester Robert voor de groep, op de vrijdag is dit juf Marieke. In de klas zitten op dit moment 23 leerlingen. Op alle dagen eten wij om 10.15 fruit buiten met de hele school. Om 12:00 eten wij in de klas een broodje, om 12:15 zijn wij een kwartier buiten, bij mooi weer kunnen wij ook lekker gebruik maken van de tuin.

Elke dag starten de kinderen de dag met rekenen, dit doen ze met de methode Wereld in Getallen 5. Iedere 2 dagen werken ze aan een leerdoel en sluiten ze de week af met een Test-je-lesje. Dit is een soort mini toets, om te kijken of ze de leerdoelen beheersen. Wanneer de kinderen klaar zijn met hun les gaan ze bezig met de weektaak, hier komen de doelen van het vorige blok aan bod. Zo zijn de leerlingen dus 2 blokken bezig met de stof, vervolgens wordt het dan pas getoetst. Verder kunnen de kinderen ook nog gebruik maken van de Chromebook voor bijna alle vakken, hierbij worden de leerlingen extra uitgedaagd of kunnen ze juist aan de slag met het geen wat ze nog lastig vinden.

Na rekenen gaan de kinderen aan de slag met lezen, dit doen de leerlingen met de methode Estafette. Dan lezen ze met elkaar, alleen of met groepjes verschillende soorten teksten. Iedere tekst staat ook weer centraal aan een leerdoel. Tijdens estafette flitsen de kinderen ook woorden op het digibord en lezen ze woordrijtjes op tempo met een zandloper.

Na de ochtendpauze staat Spelling, Taal en Nieuwsbegrip vaak op de planning. Met Nieuwsbegrip krijgen de leerlingen iedere week een tekst over het nieuws van de afgelopen week. De hele week zijn de kinderen dan bezig met begrijpend lezen en maken ze hier opdrachten bij, op papier of op de Chromebook.

In groep 4 krijgen de kinderen ook Wereldoriëntatie, waarbij iedere les afwisselend wordt gewerkt aan bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis of natuur. Pas vanaf groep 5 gaan de kinderen hier dieper op in. Ook weten de kinderen nu alle letters, maar iedere week gaan we toch bezig met schrijven, ze leren namelijk in groep 4 alle hoofdletters en moeten deze dan natuurlijk ook gaan gebruiken in andere vakken.

Iedere dinsdagmiddag en donderdag ochtend hebben de kinderen gym van onze vakleerkracht juf Annet. De middagen zijn we vaak bezig met verkeer, muziek, schrijven, wereldoriëntatie, knutselen, worden doelen nog goed herhaald of worden de leerlingen juist extra uitgedaagd.

Tijdens het (zelfstandig) werken maken we gebruik van een zogeheten kubus. Dat is een blokje met daarop verschillende kleuren en een vraagteken. Doordat iedere kleur een betekenis heeft, is het voor ons als leerkrachten, maar ook voor klasgenoten, heel gemakkelijk te zien wat de behoefte is van de leerling. Zo betekent bijvoorbeeld rood: ik werk rustig en alleen, oranje: we werken samen en groen: ik werk alleen, maar je mag me wel om hulp vragen. Het vraagteken spreekt natuurlijk voor zich...

Foto’s en de vaste rubriek Nieuws uit de klas, waarbij er vertelt wordt wat we de afgelopen weken gedaan hebben in de klas, kunt u terug vinden op het ouderportaal.